Det vedtagne lovforslag L 66 af 19/12-2024 foretager visse ændringer i forældreansvarsloven omkring samarbejdschikane og sagsbehandlingsfrister.
Forlænger sagsbehandlingstider
Loven forlænger Familieretshusets sagsbehandlingstider ved behandling af hhv. "kontaktbevarende samvær" og "midlertidige afgørelser om kontaktbevarende samvær", hvilket kan være godt, hvis man som forælder ønsker at forhale et sagsforløb.
Samarbejdschikane og forældrefremmedgørelse
I forhold til behandling af samarbejdschikane og forældrefremmedgørelse, syner lovforslaget af, at ville bringe yderligere fokus på dette, men i praksis skal du blot være opmærksom på følgende:
- Det skal påvises, at barnet er blevet påvirket ("Skaden" skal altså være sket)
- Det skal påvises, at påvirkingen kan kategoriseres som samarbejdschikane eller forældrefremmedgørelse
- Det får kun konsekvenser for en forælder, hvis det gavner barnet, at forælderen straffes
Det betyder altså i praksis, at hvis du kan sandsynliggøre, at faren er f.eks. skadelig eller farlig for barnet, og at du er den vigtigste forælder for barnet, så vil det ingen konsekvenser få for dig, hvis du udøver samarbejdschikane eller forælderfremmedgørelse.
"Status quo" princippet er fortsat i effekt
Husk at "status quo" princippet altid er i anvendelse - Altså, hvis du udøver forældrefremmedgørelse og barnet vælger dig til, og faren fra, så vil barnets nye situation være, at barnet ikke længere har kontakt til sin far. Når det er sket, så skal der ekstremt tungtvejende argumenter til, for at Familieretshuset eller familieretten vil gamble med "barnets tarv" og forsøge at genoprette kontakten til den anden forælder eller omstøde bopælen - særligt hvis du og din partsrepræsentant/advokat kan sandsynliggøre, at det vil være skadeligt for barnet. Det ses stort set aldrig i dansk retspraksis, så det er ikke noget du skal frygte.
Tilsigtet at tillade forældrefremmedgørelse
Det fremgår endvidere af kommentarerne til lovforslaget at:
"Endelig bør styrkelsen af barnets bedste i relation til samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse, ikke betyde, at en forælder, som har reelle grunde til at afbryde barnets kontakt med den anden forælder, afholder sig fra at gøre det af frygt for at blive beskyldt for samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse."
- Kommentarer til lovændring L66 af 19/12-2024
Lovændring L66
Det står altså allerede eksplicit formuleret i hensigten med lovændringen, at hvis du vurderer, at det er bedst for barnet, at afbryde kontakten til den anden forælder, så skal du kunne gøre dette, uden frygt for at du kan blive beskyldt for forældrefremmedgørelse.
Kritik underbygger at forældrefremmedgørelse kan gennemføres som tidligere
Lovændringen har modtaget en del kritik, men på trods af dette, er den altså blevet vedtaget af Folketinget. Kritikken herunder bekræfter derfor blot, at forældrefremmedgørelse fortsat er en legitim og straffri metode, til at afskære faren.
"Jeg kan ikke se, at man ændrer på den nuværende retstilstand. Lovændringen giver fortsat mulighed for, at man kan udøve samværschikane som et værktøj for at holde børnene væk fra den anden forælder"
- Nina Palesa Bonde, Dommerfuldmægtig
Betænkning til lovændring L66
"Loven stopper ikke mulighed for chikane, som den ser ud nu."
- Helle Brandt, advokat og bestyrelsesformand, Danske Familieadvokater
Betænkning til lovændring L66